American Dream czy American Scream?

American Dream czy American Scream?

Jeśli jeszcze nie wiesz, Stany Zjednoczone to jeden z moich ulubionych kierunków na świecie. Czasem jednak w USA chce mi się krzyczeć, kiedy widzę jak miejsca, które są marzeniem milionów zalatują tandetnym kiczem. Cóż, Amerykanie to mistrzowie sprzedaży. W każdym sensie.

Sztuka marketingu

Los Angeles? Kupa betonu.

To prawdziwa sztuka zrobić z takich miejsc jak Los Angeles, czy Las Vegas ikonę marzeń podróżniczych. Każdy, praktycznie każdy, komu mówię o tym, że byłem w „LA” mówi „no co ty gadasz”. Tak, jakby to było miasto miliona zabytków. OK, w USA nie ma zbyt wielu zabytków (poza naturalnymi). Tak, jakby to miasto miało duszę, w którą można się bez pamięci zatopić. Trochę ma, ale nie jest to takie proste. O ile nie kręci cię bardzo uliczny styl, „LA”, nie będzie dla ciebie. Nie ma tam nic ciekawego. To kupa betonu. Jak na tak duże miasto, to nawet „downtown” nie robi wrażenia. Gdyby nie okoliczne plaże, to mogliby tam zsyłać niepokornych mieszkańców za karę.

Rodeo Drive, Beverly Hills

Las Vegas? Stolica tandety.

Las Vegas to już naprawdę synonim tandety. Sercem miasta jest długa ulica, tzw. Las Vegas Strip. Przy niej zlokalizowane są największe atrakcje tego miasta. Hotele. Tak. Największe atrakcje tego miasta to hotele. W tych hotelach kasyna. Jeśli jednak sądzisz, że w każdym kasynie są panowie w garniakach i panie w skąpych sukienkach, to się grubo mylisz. W większości z nich emeryci przepuszczają przez palce swoje emerytury, paląc przy tym tony szlugów. Wychodząc z kasyna zamiast śmierdzieć gotówką, śmierdzisz fajkami.

Miami? Niby piękna plaża.

Plaża w Miami. Miami Beach. Już pewnie nucisz sobie „I’m going to Miami, welcome to Miami”. Opalone ciała spacerujące po bulwarze. Pośladki, klata, majtki. Nawet psy są sexy. Do tego piękna plaża. Na tej plaży jest tylko jedna urokliwa rzecz – małe domki, z których ratownicy obserwują teren. I znów cię zmartwię. Jeśli byłeś na którejkolwiek greckiej plaży, to Miami Beach nie powinno zrobić na tobie wrażenia. Chyba, że chodzi o lans.

Nike, Cola i … Nowy Jork

Tak jak Amerykanie potrafią sprzedać całemu światu Coca-Colę, Nike czy iPhone’a, tak samo mogą sprzedać wszystkim American Dream. I nie ma w tym nic złego. Tylko zamiast marzyć o plaży w Miami czy szaleństwach w Vegas, pomyśl o dziesiątkach pięknych parków narodowych, lurowatej kawie w tanich motelach, wynajmij samochód i przejedź to wszystko.

Jeśli bardzo chcesz zobaczyć miasta, to wybierz się do San Francisco. To miasto bije na głowę Los Angeles, a jakimś cudem na standardowej liście marzeń zajmuje niższe miejsce.

Jest takie jedno miasto, które mimo że jest jednocześnie bardzo komercyjne i warte zobaczenia. To Nowy Jork. Tam wszystkie billboardy, neony i wielka komercja ma jakiś sens.

nowy jork